KONKURS SZKOLNY – JAK TO Z KOLEJĄ W ŁODZI BYŁO…
W połowie XIX wieku Łódź była już drugim największym miastem w Królestwie Polskim, ale nie miała połączenia kolejowego. Najbliższą linią kolejową przebiegającą w pobliżu Łodzi (ok. 30 km) była Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Łódzcy fabrykanci chcąc eksportować swoje towary musieli transportować je wozami konnymi na stację Rokiciny, stamtąd zaś przywożono m.in. węgiel i surowce dla coraz bardziej rozrastającego się przemysłu. Z inicjatywy przedsiębiorcy Jana Gottlieba Blocha, przy wsparciu łódzkich fabrykantów z Karolem Scheiblerem na czele, zbudowano w roku 1865 linię kolejową z Koluszek do Łodzi w ekspresowym tempie 62 dni. Była to linia pasażersko-towarowa, szerokotorowa, która kończyła się przy ul. Dzikiej, obecnej Sienkiewicza, a pierwsza stacja Kolei Fabryczno-Łódzkiej stanęła w miejscu obecnego ŁDK-u. Potem tory skrócono i w 1868 roku budynek stacji Łódź Fabryczna stanął w obecnym miejscu, gdzie przetrwał do roku 2012. Dzięki połączeniu kolejowemu Łódzki Okręg Przemysłowy awansował na 3 miejsce jako ośrodek włókienniczy w całym Cesarstwie Rosyjskim! W roku 1902 powstała w Łodzi od zachodu linia Kolei Warszawsko-Kaliskiej i nasze miasto zostało otoczone torami. Są one teraz wykorzystywane przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, zwaną kiedyś obwodową. Budowany właśnie tunel średnicowy połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, a inny tunel, na etapie planowania, ma być wykorzystywany przez koleje dużych prędkości Y.
Konkurs wiedzy odbędzie się w piątek 2 grudnia na długiej przerwie w sali 41 w aplikacji Forms. Zapraszam serdecznie – organizator A. Jaszczyk