To już połowa szkoleń w Granadzie za nami
W miłym towarzystwie czas szybko mija, ale równie szybko mija na profesjonalnie prowadzonych zajęciach z „Kreatywności w systemie edukacji – Jak dostosować się do zmieniających się sytuacji?” oraz „Kluczowych umiejętności współczesnego nauczyciela” w ramach projektu nr 2022-1-PL01-KA121-SCH-000057717 realizowanego z programu ERASMUS+, sektor: edukacja szkolna, akcja 1 „mobilność edukacyjna osób” przez naszego partnera Mobility Projects by Universal Mobility SL
Zacznijmy od warsztatów kreatywności. Podczas nielicznych wykładów, liczniejszych dyskusji, i dzięki wielu ćwiczeniom i warsztatom dowiedzieliśmy się już czym jest psychologia twórczości, co ją ogranicza i jak sobie z tymi ograniczeniami radzić. Poznaliśmy zasady ułatwiające twórcze myślenie i wypróbowaliśmy je w praktyce, którą realizowaliśmy zarówno w trakcie zajęć stacjonarnych jak i plenerowych. Kolejnym krokiem było przenoszenie tego, co już poznaliśmy na swoje podwórko. Uczyliśmy się jak stosując nowo nabytą wiedzę i zdobyte umiejętności zaprojektować kreatywną lekcję. Uff. Łatwo nie było.
Grupa z warsztatów na temat „Kluczowych umiejętności współczesnego nauczyciela” również nie próżnuje. Tutaj także jest ciekawie. Dyskutowaliśmy o predyspozycjach psychologicznych i umiejętnościach niezbędnych w pracy nauczyciela, typach osobowości, komunikacji międzyludzkiej (zarówno werbalnej jak i niewerbalnej), czy zarządzaniu przestrzenią oraz posiadanymi zasobami oraz tym jak radzić sobie w przypadku ich braku podczas zajęć, do których są niezbędne. Testy, ćwiczenia, symulacje, czy odgrywanie ról i analiza tego wszystkiego pomogły nam dowiedzieć się ciekawych rzeczy o sobie oraz zrozumieć niektóre reakcje ludzi, z którymi już się spotkaliśmy (współpracownicy, uczniowie, znajomi). Oj nudą nie wieje. Zarówno zajęcia realizowane w Sali ćwiczeń, jak i te odbywające się w urokliwych plenerach Granady są ciekawe i bardzo intensywne.
W środę zwiedziliśmy kompleks pałacowy, który był ostatnią siedzibą władców muzułmańskich w Grenadzie, czyli Alhambrę. Sama twierdza została wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO więc nie było możliwym byśmy tam nie zajrzeli. Zaczęliśmy od Generalify, czyli białego pałacu wraz z jego przepięknymi ogrodami. Następnie zwiedziliśmy Palacios Nazaríes (pałace Nasrydów), czyli trzy niezależne pałace. Mexuar, gdzie przyjmowani byli posłowie i inni wysłannicy z obcych ziem. Palacio de Comares, czyli oficjalna rezydencja króla z Salą Ambasadorów. Palacio de los Leones (pałac Lwów), gdzie między innymi przepięknymi lokalizacjami znajduje się bardzo charakterystyczne Patio de los Leones (podwórze lwów) z fontanną z dwunastoma lwami. Na koniec zostawiliśmy sobie samą twierdzę Alcazaba, która jest świetnie zaprojektowanym, ale nigdy nie sprawdzonym w praktyce obronnym obiektem militarnym.
Trzymajcie za nas kciuki byśmy dali radę dotrwać do końca tak dla nas intensywnego edukacyjne i kulturoznawczo okresu.